HUSKELISTE TIL DE EFTERLADTE

Umiddelbart efter et dødsfald er det svært at få overblik over praktiske gøremål – udover dem, som vi bedemænd guider dig igennem i forbindelse med dødsfald og begravelse/bisættelse.

Nedenfor finder du derfor en lille tjekliste, som kan bruges, når de første svære dage er overstået. Ikke alle punkter er aktuelle for alle, så brug kun det, der er relevant for dig:

  • Abonnementer, der skal opsiges eller ændres (aviser, magasiner, mobiltelefon, kabel TV, licens)
  • Leje- og afbetalingsaftaler, der skal opsiges eller ændres (Computer, TV, etc.)
  • Bankkonti (Alle afdødes konti lukkes umiddelbart efter dødsfaldet. Vær opmærksom på PBS og få en samtale med banken om, hvad der skal stoppes/ændres)
  • Bolig (Ændring eller opsigelse af lejekontrakt, overdragelse af realkreditlån)
  • Forsikringer (Bil, husstand, personlige forsikringer ændres eller opsiges)
  • Kontingenter og medlemsskaber (Fagforening, pensionskasse, klubber)
  • Offentlige myndigheder (Revurdering af tilskud, ydelser, pensionsforhold)
  • Skat og forskudsregistrering
  • Kontakt til hjælpemiddelcentral, hjemmeservice
  • Overskydende medicin til apoteket
  • Biblioteksbøger, der skal afleveres
  • Eftersendelse af post (Attest fås I Skifteretten)
  • Lukning eller ændring af Internettjenester (Facebook, LinkedIn, evt. personlig hjemmeside)
  • Afmelding af betalingssider/betalingsydelser på nettet

 

Boede afdøde alene er det vigtigt at holde øje med det tomme hus, håndtere praktiske ting som at tømme køleskabet og fryseren og at sikre, at eventuelle husdyr bliver passet – eventuelt I samarbejde med naboer, som ofte gerne træder til og hjælper, hvis de bliver spurgt.

I nogle tilfælde kan man få brug for hjælp, til at få ryddet et dødsbo. Her kan vi varmt anbefale Haughus Gods / Dødsbo. De kan kontaktes alle ugens dage på tlf. 69317151 / 60672037.

Opstår der usikkerhed og spørgsmål i forbindelse med ovenstående liste, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os for råd eller vejledning.